Steinkjerleksikonet

Steinkjerleksikonet

...et oppslagsverk om Steinkjer - på nett!

Våttåbakkbrua [Steinbrua]

Våttåbakkbrua 2015
Våttåbakkbrua: I dag starten på Eggevegen. Brua er lite synlig fra vegplanet, og jernbanetraseen er relativ gjenvokst i området. (Foto: Morten Stene [27. juli 2015])

Bru over jernbanen på Nordsia.

Vegbru. [Våttåbakken bru, Steinbrua] Bygd i 1904/1905. Er en del av nordenden av Kongens gate/sørenden av Eggevegen, på Nordsia, der vegen krysser jernbanen ved Våttåbakkenskjæringen.

Brua ble utvidet med separat gang- og sykkelbru i  november 1979. Det tidligere fortauene ble da en del av kjørebanen som med det ble seks meter bred.

Bygd av jernbanen
Brua ble opprinnelig bygd av jernbanen som en overgangsbru i forbindelse med bygging av Nordlandsbanen først på 1900-tallet. Brua var ei av ti bruer på strekningen Rinnleiret−Sunnan, og den eneste i tre.

Teknisk er brua i 1905 beskrevet som ei sprengverkbru i tre, med to pelelag på steinfundamenter. Ett midtspenn på åtte meter og to sidespenn på 7,4 meter. Kjørebredden var 4,5 meter. Brua kostet kr 7.982,25.
Steinkjer leksikon logo
28.03.17
S
teinkjer
leksikonet
...et oppslagsverk om Steinkjer - på nett!
Oppslagsord

A B C D E F
G H I J K L
M N O P Q R
S T U V W X
Y Z Æ Ø Å ?
Søk
(i hele nettstedet)
 
 
Blogg Siste blogger
«Plutselig» har Håkkadalsbrua blitt verdensberømt (26.03.17)
Historieforløsende historier
[1]
(26.02.17)
Stenkjærbakken – hvor var det?
[1]
(19.01.17)
Flere...
 
Antall artikler:
2722
Antall bilder:
3582

 
 

Våttåbakkbrua [Steinbrua]

Våttåbakkbrua 2015
Våttåbakkbrua: I dag starten på Eggevegen. Brua er lite synlig fra vegplanet, og jernbanetraseen er relativ gjenvokst i området. (Foto: Morten Stene [27. juli 2015])

Bru over jernbanen på Nordsia.

Vegbru. [Våttåbakken bru, Steinbrua] Bygd i 1904/1905. Er en del av nordenden av Kongens gate/sørenden av Eggevegen, på Nordsia, der vegen krysser jernbanen ved Våttåbakkenskjæringen.

Brua ble utvidet med separat gang- og sykkelbru i  november 1979. Det tidligere fortauene ble da en del av kjørebanen som med det ble seks meter bred.

Bygd av jernbanen
Brua ble opprinnelig bygd av jernbanen som en overgangsbru i forbindelse med bygging av Nordlandsbanen først på 1900-tallet. Brua var ei av ti bruer på strekningen Rinnleiret−Sunnan, og den eneste i tre.

Teknisk er brua i 1905 beskrevet som ei sprengverkbru i tre, med to pelelag på steinfundamenter. Ett midtspenn på åtte meter og to sidespenn på 7,4 meter. Kjørebredden var 4,5 meter. Brua kostet kr 7.982,25.
Bilder
Våttåbakkbrua - den første
Relaterte artikler
Brevikbakken
Eggevegen
Martinebakken
Våttåbakkenskjæringen
Mer om ...
Bruer
Jernbane
Av interesse ...
Våttåbakken [steinalderboplass]
Våttavegen [Våttåvegen]
Norstrøm, Carl Julius
Brødrene Nordberg A.s
Heyeraas, Einar Olav
M. J. Alstad AS
Danske Bank [Fokus Bank, Forretningsbanken A/S]
Johs. Larsen A/S
Tingvoll [steinsetting]
Speiderhuset
...et oppslagsverk om Steinkjer
- på nett!

Redaksjonen - Tips en venn - Utskrift - Kontakt oss - Følg Steinkjerleksikonet på Facebook - Følg Steinkjerleksikonet på Twitter - RSS feed
Creative Commons License
Steinkjerleksikonet er lisensiert under en Creative Commons Navngivelse 3.0 Norge Lisens
Annonser
Annonser på Steinkjerleksikonet
Ta kontakt

Abonner på Steinkjer-Avisa

Steinkjernytt i postkassen hver fredag.
www.steinkjer-avisa.no

Egge museum

Aktiviteter og opplevelser hele året.
www.eggemuseum.no

Steinkjer bibliotek

Mye mer enn bøker!
http://steinkjer.folkebibl.no/

Kjøp Steinkjer-litteratur på nett

Foreningen gamle Steinkjer har nettbutikk med Steinkjerhistorie.
www.gamlesteinkjer.net

Steinkjerleksikonet på Facebook

Diskuter Steinkjer- leksikonet på Facebook
www.steinkjerleksikonet.no

Steinkjerleksikonet tvitrer

Følg Steinkjer- leksikonet på Twitter
www.steinkjerleksikonet.no
Annonsere?
Ta kontakt