Knall knallertutstilling
2012-10-27
Artig totakterutstilling på Egge museum i helga.
Sykkel med motor er ikke noe nytt lærte jeg i dag – selv om det finnes masse smart i både elektriskemotorer og bensinmotorer på markedet i dag.
En moped er opprinnelig en vanlig sykkel påmontert en liten motor, gjerne kalt knallert. Motoren ble startet ved å tråkke på pedalene. Dessuten kunne det være nødvendig å hjelpe til med benkraft også i bratte motbakker. Kombinasjonen motor/pedal har gitt opphav til navnet mo-ped.
På Egge museum har
Nord Trøndelag Motorhistorisk Forening en artig utstilling med flere titalls motoriserte tohjulinger av eldre dato. Når sant skal sies var det en del trehjulinger på utstillingen også. Her var hverdagshelter, klenodier og rariteter hulter til bulter – og en del artig steinkjerhistorie også. Mange av doningen var utlånt av privatpersoner fra Steinkjer og området rundt.
Jeg kan for lite om dette til å si hva som er mest merksnodig, men jeg jeg registrerte en voldsom interesse og entusiasme blant de som var til sted på utstillingen i dag. Jeg konstaterte for det første at det var mye folk der – hovedsakelig mannfolk. Og jeg er temmelig sikker på at dette var folk som ikke går på museum hver helg. Det summet godt. Folk diskuterte og var veldig interessert. Her var mange, som med stor autoritet, nikket anerkjennende til det som var utstilt. Og motortekniske detaljer ble diskutert på ekspertnivå. Det er mange som har mekket moped i sin oppvekst.
Sjøl kom jeg plutselig på at jeg har tilbragt mange turer som guttunge stående på brettet på en grønn scooter av merke Puch, med fatter’n som sjåfør og mutter’n på baksete. Det var vel sikkert en familievennlig beslutning det å bytte ut motorsykkelen med en scooter så minstemann kunne være med også.
Av steinkjerhistorie merket jeg meg spesielt en Sivertsen Luxor 1954 produsert av
Sivertsen sport i Steinkjer, som i 1956 var påbygd ny gaffel og motor av Sportshytta Steinkjer. Motoren var en italiensk Moto Garelli Mosquito 38-B.
Ellers overhørte jeg en kommentar om at utstillingens desidert vakreste doning var den lyseblå knallerten - Temo lett 1956-modell - til Øystein Sivertsen.
Og gammelordfører Per Sverre hadde lånt ut sin
Royal Enfield RE 1948, en kuriositet av en engelsk motorsykkel utviklet for det britiske forsvaret. Etter krigen ble de et yndet sivilt transportmiddel også.
Honnør til alle som har bidratt til totakterutstillingen!
Leserkommentarer
Ny leserkommentar
Steinkjerleksikonet.no ønsker en åpen og saklig debatt. Vi forbeholder oss retten til å fjerne innlegg som strider i mot våre kommentarregler.
Regler for leserkommentarer på Steinkjerleksikonet.no:
- Diskuter sak, ikke person. Det er ikke tillatt å trakassere navngitte personer eller andre debattanter.
- Rasistiske, usømmelige og diskriminerende innlegg vil bli fjernet.
- Skriver kort.
- Steinkjerleksikonet.no har redaktøransvar for alt som publiseres, men du er også personlig ansvarlig for innholdet i innlegget.
- Publisering av opphavsrettsbeskyttet materiale er ikke tillatt.
- Det er ikke tillatt å legge inn lenker i teksten.
- Alle innlegg blir kontrollert etter at de er lagt inn.
Innlegg blir slettet hvis de bryter med våre regler.