Steinkjerleksikonet

Steinkjerleksikonet

...et oppslagsverk om Steinkjer - på nett!

Blogg

Six-pack gir verdiskaping

2010-08-16
JÅDDÅRBÆRA: Her ser vi jåddårbæret Solveig på andre etappe i Gauk-klassen i Steinkjerstafetten under SteinkjerMartna’n 2010. Kreativ synliggjøring, men kjenner vi igjen Jåddårbæra i butikken?
Riktig emballasje og merking gir økt verdiskaping – selv for jordbær.

Bar bær rett i kroppen er sommer - gjerne jordbær …

Vi som ikke dyrker den selv må kjøpe den i butikken. Men flere ganger i sommer har jeg opplevd det samme problemet: Hvordan får jeg med meg bærkurvene heim - med bær i. Spesielt hvis jeg kjøper flere kurver blir det lett krøll.

Jordbær bør ikke stables. Da klemmes de, og det er et kvalitetskriterium for jordbær at de er fri for trykkskader. Det er også begrenset hvor mange kurver jeg får i hver hånd.

Jeg blir gjerne tilbudt en plastpose for å putte kurvene i. Men det løser egentlig ikke transportutfordringen. Plastposen hjelper riktignok mot at bæra faller i golvet. Men som regel er kurvene halvfulle når transportetappen er over, mens den andre halvdelen ligger mer eller mindre klemt i bunnen av plastposen.

Noe av problemet ville ha vært avhjulpet med kurver med lokk. Men hva med en six-pack for jordbærkurver? En 2-pack, 3-pack eller 4-pack hadde i og for seg også løst problemet. Men bærbar flerforpakning måtte da vært lurt?

Brus- og ølprodusentene har forstått dette. Ja enkelte fruktleverandører også: epler i brett med plast over, poteter i poser og tomater i plastbokser med lokk. Hvis det er lettere å ta med seg seks kurver jordbær enn én, så tar du seks! Lur innpakning avhjelper både et logistikkproblem og øker salget.

Nå hadde jeg en mistanke om at det fantes slike løsninger. Jeg etterlyste six-packen i en blogg på forskning.no nylig. Der fikk jeg svar. Flere jordbærprodusenter har tydeligvis slike løsninger ved selvplukk og direktesalg. Og det finnes mange løsninger.

Da har det vel noe med penger å gjøre da, kanskje. Men lur emballasje gir jo også mulighet til å informere om produktet. Er det sånn at steinkjerjordbær er bedre enn belgisk jordbær, så må noen fortelle meg hvor jordbæra kommer fra før jeg eventuelt er villig til å kjøpe den beste. Her kan emballasjen være med å gi slike muligheter og skape en fysisk plass for skriverier eller merker.

Jordbær er gjerne kortreist mat. Selv hos de mest sentralstyrte butikkjedene er det rom for lokale jordbær. Dette gjør kanskje at leveransene – og presentasjonen - blir litt amatørmessig. Her bør det kunne skje lokale lokal produktutvikling. Rett emballasje kunne vært merket gården og signert plukkeren. Håndplukket av Marcin!

I dag da jeg var i butikken kikka jeg litt ekstra på jordbær-disken. Det var laget et stativ for plassering av den grønne standardkassen. Og som den spesielt interesserte jeg var i dag, så jeg, da jeg kikket nøye på kassen, at det faktisk var en liten lapp der som fortalte at bæra kom fra Alf Vikan, og at den var plukket i går.

Standardisert flerforpakningsemballasje, lokalt tilpassede klistremerker (med bilde av han Alf) og en tusj for å signere – kunne både løst logistikkproblemet, gitt bedre pris og økt salget.

Er ikke det en forretningsmessig mulighet? Denne uka lest at Nord-Trøndelag ligger på bunn når det gjelder verdiskaping. Kanskje har vi litt å gå på!


Leserkommentarer

JOLBER Å AIJNNA MAT

Skrevet av Gunar E. Kristiansen, 2010-08-28 15:35:15
Så heldige dere er i Nord-Trøndelag, som har Morten Stene. Han forsker, han skriver, han blogger og han leksikonerer. Når han da i tillegg kan markedsføre verdens nest beste jordbær på et forståelig vitenskapsspråk samtidig som han gir bort ideen - heilt gratis, da er det tid for å se på mannen en gang til, bønder! Se til Morten, kan bli slagordet som kanskje får verdalinga og stod-bygg til å bli merksam på at han er god, han Morten. Ja - så hvorfor ikke gjøre bruk av ham og hans ideer da??
(Verdens nest beste jordbær? : I Sør-Troms; Kvæfjord og Grytøy vokser verdens beste - og det kan selv ikke Morten gjøre noe med). Med høg aktels Goijnna(r)

Ny leserkommentar


Steinkjerleksikonet.no ønsker en åpen og saklig debatt. Vi forbeholder oss retten til å fjerne innlegg som strider i mot våre kommentarregler.

Regler for leserkommentarer på Steinkjerleksikonet.no:

  • Diskuter sak, ikke person. Det er ikke tillatt å trakassere navngitte personer eller andre debattanter.
  • Rasistiske, usømmelige og diskriminerende innlegg vil bli fjernet.
  • Skriver kort.
  • Steinkjerleksikonet.no har redaktøransvar for alt som publiseres, men du er også personlig ansvarlig for innholdet i innlegget.
  • Publisering av opphavsrettsbeskyttet materiale er ikke tillatt.
  • Det er ikke tillatt å legge inn lenker i teksten.
  • Alle innlegg blir kontrollert etter at de er lagt inn.

Innlegg blir slettet hvis de bryter med våre regler.

Steinkjer leksikon logo
19.04.24
S
teinkjer
leksikonet
...et oppslagsverk om Steinkjer - på nett!
Oppslagsord

A B C D E F
G H I J K L
M N O P Q R
S T U V W X
Y Z Æ Ø Å ?
Søk
(i hele nettstedet)
 
 
Antall artikler:
3513
Antall bilder:
5334

 
 
Blogg

Six-pack gir verdiskaping

2010-08-16
JÅDDÅRBÆRA: Her ser vi jåddårbæret Solveig på andre etappe i Gauk-klassen i Steinkjerstafetten under SteinkjerMartna’n 2010. Kreativ synliggjøring, men kjenner vi igjen Jåddårbæra i butikken?
Riktig emballasje og merking gir økt verdiskaping – selv for jordbær.

Bar bær rett i kroppen er sommer - gjerne jordbær …

Vi som ikke dyrker den selv må kjøpe den i butikken. Men flere ganger i sommer har jeg opplevd det samme problemet: Hvordan får jeg med meg bærkurvene heim - med bær i. Spesielt hvis jeg kjøper flere kurver blir det lett krøll.

Jordbær bør ikke stables. Da klemmes de, og det er et kvalitetskriterium for jordbær at de er fri for trykkskader. Det er også begrenset hvor mange kurver jeg får i hver hånd.

Jeg blir gjerne tilbudt en plastpose for å putte kurvene i. Men det løser egentlig ikke transportutfordringen. Plastposen hjelper riktignok mot at bæra faller i golvet. Men som regel er kurvene halvfulle når transportetappen er over, mens den andre halvdelen ligger mer eller mindre klemt i bunnen av plastposen.

Noe av problemet ville ha vært avhjulpet med kurver med lokk. Men hva med en six-pack for jordbærkurver? En 2-pack, 3-pack eller 4-pack hadde i og for seg også løst problemet. Men bærbar flerforpakning måtte da vært lurt?

Brus- og ølprodusentene har forstått dette. Ja enkelte fruktleverandører også: epler i brett med plast over, poteter i poser og tomater i plastbokser med lokk. Hvis det er lettere å ta med seg seks kurver jordbær enn én, så tar du seks! Lur innpakning avhjelper både et logistikkproblem og øker salget.

Nå hadde jeg en mistanke om at det fantes slike løsninger. Jeg etterlyste six-packen i en blogg på forskning.no nylig. Der fikk jeg svar. Flere jordbærprodusenter har tydeligvis slike løsninger ved selvplukk og direktesalg. Og det finnes mange løsninger.

Da har det vel noe med penger å gjøre da, kanskje. Men lur emballasje gir jo også mulighet til å informere om produktet. Er det sånn at steinkjerjordbær er bedre enn belgisk jordbær, så må noen fortelle meg hvor jordbæra kommer fra før jeg eventuelt er villig til å kjøpe den beste. Her kan emballasjen være med å gi slike muligheter og skape en fysisk plass for skriverier eller merker.

Jordbær er gjerne kortreist mat. Selv hos de mest sentralstyrte butikkjedene er det rom for lokale jordbær. Dette gjør kanskje at leveransene – og presentasjonen - blir litt amatørmessig. Her bør det kunne skje lokale lokal produktutvikling. Rett emballasje kunne vært merket gården og signert plukkeren. Håndplukket av Marcin!

I dag da jeg var i butikken kikka jeg litt ekstra på jordbær-disken. Det var laget et stativ for plassering av den grønne standardkassen. Og som den spesielt interesserte jeg var i dag, så jeg, da jeg kikket nøye på kassen, at det faktisk var en liten lapp der som fortalte at bæra kom fra Alf Vikan, og at den var plukket i går.

Standardisert flerforpakningsemballasje, lokalt tilpassede klistremerker (med bilde av han Alf) og en tusj for å signere – kunne både løst logistikkproblemet, gitt bedre pris og økt salget.

Er ikke det en forretningsmessig mulighet? Denne uka lest at Nord-Trøndelag ligger på bunn når det gjelder verdiskaping. Kanskje har vi litt å gå på!


Leserkommentarer

JOLBER Å AIJNNA MAT

Skrevet av Gunar E. Kristiansen, 2010-08-28 15:35:15
Så heldige dere er i Nord-Trøndelag, som har Morten Stene. Han forsker, han skriver, han blogger og han leksikonerer. Når han da i tillegg kan markedsføre verdens nest beste jordbær på et forståelig vitenskapsspråk samtidig som han gir bort ideen - heilt gratis, da er det tid for å se på mannen en gang til, bønder! Se til Morten, kan bli slagordet som kanskje får verdalinga og stod-bygg til å bli merksam på at han er god, han Morten. Ja - så hvorfor ikke gjøre bruk av ham og hans ideer da??
(Verdens nest beste jordbær? : I Sør-Troms; Kvæfjord og Grytøy vokser verdens beste - og det kan selv ikke Morten gjøre noe med). Med høg aktels Goijnna(r)

Ny leserkommentar


Steinkjerleksikonet.no ønsker en åpen og saklig debatt. Vi forbeholder oss retten til å fjerne innlegg som strider i mot våre kommentarregler.

Regler for leserkommentarer på Steinkjerleksikonet.no:

  • Diskuter sak, ikke person. Det er ikke tillatt å trakassere navngitte personer eller andre debattanter.
  • Rasistiske, usømmelige og diskriminerende innlegg vil bli fjernet.
  • Skriver kort.
  • Steinkjerleksikonet.no har redaktøransvar for alt som publiseres, men du er også personlig ansvarlig for innholdet i innlegget.
  • Publisering av opphavsrettsbeskyttet materiale er ikke tillatt.
  • Det er ikke tillatt å legge inn lenker i teksten.
  • Alle innlegg blir kontrollert etter at de er lagt inn.

Innlegg blir slettet hvis de bryter med våre regler.

Mest lest
Kjerkol, Ingvild
Prost
Offisielle flaggdager
Verrans kommunevåpen
Barnas Hus
Kjerkol, Ole Meier
Krigshandlingene i Steinkjer (april 1940) under den andre verdenskrig
Tidstavle - forhistorisk- og historisk tid
Sist oppdatert
Sande, Per
Johansen, Knut J.
DH Eiendom AS
Byahalla natureservat
Langlie, Arthur Bernhard
Jernbaneundergang - Byafossen
Barnas Hus
Frøseth, Carl Monrad
Aktuelt
Bystranda (11.04.24)
Frøset hytteområde (02.04.24)
God påske! (27.03.24)
Årsmøte i Foreningen gamle Steinkjer (20.03.24)
Lølandet (10.03.24)
Flere...
...et oppslagsverk om Steinkjer
- på nett!

Redaksjonen - Tips en venn - Utskrift - Kontakt oss - - Følg Steinkjerleksikonet på Twitter - RSS feed
Creative Commons License
Steinkjerleksikonet er lisensiert under en Creative Commons Navngivelse 3.0 Norge Lisens
Annonser
Annonser på Steinkjerleksikonet
Ta kontakt

Steinkjerleksikonets podkastkanal

Korte lydbilder – alltid tilgjengelig - på YouTube.
www.youtube.com/

Steinkjerarkivet

Steinkjerbilder fra historielagene i Steinkjer
www.steinkjerarkivet.no/

Egge museum

Aktiviteter og opplevelser hele året.
www.eggemuseum.no

Steinkjer bibliotek

Mye mer enn bøker!
http://steinkjer.folkebibl.no/

Kjøp Steinkjer-litteratur på nett

Foreningen gamle Steinkjer har nettbutikk med Steinkjerhistorie.
www.gamlesteinkjer.net

Steinkjerleksikonet på Facebook

Diskuter Steinkjer- leksikonet på Facebook
www.steinkjerleksikonet.no
Annonsere?
Ta kontakt